Fritak for vurdering med karakter i sidemål

I noen tilfeller kan du som elev søke om fritak for vurdering med karakter i sidemål.

Bestemmelsene for fritak for vurdering med karakter i sidemål, gjelder på Godalen for elever som går 4påbygg eller vg3 Automasjon og robotikk.

Elever og privatister kan søke om å få fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål dersom de:

a.    har problem med å lære både bokmål og nynorsk på grunn av dokumentert sjukdom, skade eller dysfunksjon, eller
b.    ikke har gått i norsk grunnskole på ungdomstrinnet, eller
c.    i løpet av ungdomstrinnet eller videregående opplæring har hatt rett til særskild språkopplæring, eller
d.    i løpet av ungdomstrinnet eller videregående opplæring har gått i internasjonal eller utenlandsk skole i Norge som er godkjent for å ikke gi vurdering med karakter i sidemål.
Elever som er fritatt fra vurdering med karakter, skal få underveisvurdering uten karakter.

Fritak fra vurdering med karakter i skriftlig sidemål kan gis selv om en ikke lenger er elev i faget. Skoleeier skal stryke standpunktkarakter og eksamenskarakter i faget dersom fritak fra vurdering med karakter er innvilga.

Snakk med faglærer før du søker. Søknad skjer i VIS på “mine søkander”. Husk at du ikke får fritak for undervisning, kun fritak for vurdering med karakter.

Søknaden må dokumenteres med bakgrunn i pkt. a, b, c eller d.